Do mé pracovny se jednoho dne vřítil výkonný ředitel a majitel firmy v jedné osobě. Neví co dál, odchází mu lidi, je ohroženo i jeho know how. Přicházely dokonce i myšlenky na úplné zavření firmy.
Jak často vídávám lidi s úporným pocitem bezmoci. Ovládat emoce v takovém stavu je téměř nadlidský výkon. Strach, bezradnost, panika, pocit, že s tím nemohu nic udělat.
Nejprve ze sebe chrlil jednu větu za větou. Když jsem nereagovala, začal zpomalovat. Až když nastalo ticho, tak jsem zareagovala. Byla z něj cítit bezmoc, ale zároveň i potřeba najít řešení. Někdy jsou totiž situace, kdy si libujeme v postoji oběti. Toto ale zřejmě nebyl tento případ. Skutečně se snažil najít řešení, ale zatím neúspěšně.
Zaměřili jsme se na to,“jak najít moc v pocitu bezmoci”. Během našeho rozhovoru, z počátku tedy spíše monologu,vykrystalizovalo několik témat, která bylo potřeba řešit. Racionálně.
Nejdůležitější ze všeho ale bylo zastavit se. Emoce bývají velmi silné a uvědomit si JE a zastavit se, bývá těžké. Tuto dovednost si ale lze osvojit. Vědomě se zastavit a začít ze orientovat nám umožňuje oslabit emoce a zapojit racionální mysl. Postupovali jsme pomalu. Postupně jsme začali rozeznávat jedno téma po druhém. Odchody, udržení know-how, oslabení výkonu firmy, negativní atmosféra ve firmě, nepříznivý vliv na zákazníky a podobně.
Poté jsme k jednotlivým tématu začali společně hledat nástroje a možná řešení – opět čistě racionálně. Headhunter, interní komunikace, vyjednávání s odchozími a předání jejich pozice. Společně jsme si řekli, že se na příštím sezení budeme věnovat jednotlivým tématům z pohledu prevence.
Bývá někdy těžké vysvětlovat top managementu, co je potřeba dělat, aby se takové situace nestávaly. Definování klíčových pozic a lidí ve firmě, kotvení těchto lidí, zastupování, transparentnost procesů a podobně.
Bezmoc se ale samozřejmě nevyhýbá nikomu, zažívá ji alespoň někdy každý z nás. Klíčové ale je, jak se k ní postavíme. Zda se necháme zmítat emocemi, nebo se pokusíme zapojit racionální mysl a přistupovat k ní jako ke kažému jinému problému, který je třeba řešit.
Řešení může být alespoň pro začátek reltivně jednoduchí. Můžeme k tomu použít nástroj, který jsem pracovně nazvala 4Z a lze jej využít v mnoha dalších situacích.
Nástroj 4Z:
Zastavit se
Zorientovat se
Zamyslet se
Začít znova